L’EMPRESA és un conjunt d’elements organitzats i coordinats per la direcció, orientats cap a l’obtenció d’una sèrie d’objectius i que actuen sota condicions de risc.
L’OBJECTIU BÀSIC de l’empresa és maximitzar els beneficis, minimitzant costos.
Els ELEMENTS que componen l’empresa són: factors humans (persones físiques o jurídiques que tenen vinculació directa amb la empresa), factors materials (son els bens econòmics de la empresa), organització(conjunt de relacions d’autoritat i coordinació) i l’entorn(factors que condicionen l’actuació de l’empresa).
Les Àrees funcionals de l’empresa són: àrea de producció (controlar aprovisionament de matèries primeres i gestionar producció béns i serveis), àrea comercial (conjunts d’activitats necessàries per fer arribar als consumidors els béns i serveis), àrea de finançament i inversió (captar fons necessaris pel funcionament de l’empresa i dur a terme la política d’inversions), àrea de recursos humans (seleccionar i contractar treballadors, formar-los i organitzar tot el personals, pagar, contractes...).
L’EMPRESA COM A SISTEMA es caracteritza per ser un sistema obert que combina elements o subsistemes diferents que produeixen efectes sinèrgics, constituint un sistema global que s’autocontrola.


L’ENTORN és la suma de factors que condicionen l’actuació de l’empresari i , en conseqüència, l’empresa. Entorn General: (afecta a totes les empreses en general; aspectes politics, culturals, tecnològics...). Entorn Específic: (afecta a una empresa de manera concreta: clients, competència...).
Cultura Empresa: sèrie d’influències constants i duradores que condicionen d’alguna manera el comportament de les persones que componen l’empresa; la personalitat de l’empresa.
La RESPONSABILITAT SOCIAL és aquella que té l’empresa envers la societat en general.
Els Costos socials son aquells que repercuteixen a la societat. Positius (enllumenat, recollida escombraries..), Negatius (fum xemeneies, residus que aboca un riu...)
La CADENA DE VALOR és un conjunt de funcions que afegeixen valor als productes i serveis de l’empresa, intentat obtenir la màxima rendibilitat, reduint allò que es superflu, en cadascuna de les fases e que es desenvolupa un producte(aprovisionament, producció, màrqueting...)
La RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA es pot definir com la integració activa i voluntaris per part de les empreses de les preocupacions socials i mediambientals a les seves operacions comercials i les seves relacions amb els seus interlocutors.
La ÈTICA EMPRESIARIAL és la responsabilitat ètica de l’empresa, que té en compte les conseqüències de l’activitat empresarial, de les prestacions socials que ofereix i dels costos i mediambientals que incorre. La responsabilitat ètica de l’empresa tan sols no perjudica la seva rendibilitat econòmica sinó que es pot convertir en un avantatge competitiu.(ed,mral, prstigi..)
L’ EMPRESARI es una o més persones que tenen com a finalitat prendre decisions per aconseguir uns objectius marcats prèviament, intentat mantenir un equilibri entre tots els element que formen l’empresa i actuant sempre en condicions de risc.
Funcions empresari: Planificar (interpretar desitjos consumidor mitjançant estudis de mercat), Gestionar ( dirigir tots els elements que formen l’empresa, cap a l’objectiu prèviament marcat), Organitzar o coordinar ( tots sigui mes eficaç), Controlar ( conèixer i corregir).
Funcions empresari: Planificar (interpretar desitjos consumidor mitjançant estudis de mercat), Gestionar ( dirigir tots els elements que formen l’empresa, cap a l’objectiu prèviament marcat), Organitzar o coordinar ( tots sigui mes eficaç), Controlar ( conèixer i corregir).
· CLASSIFICACIÓ EMPRESES:
o Segons activitat:
§ Sector Primari (realitzen activitats referents als recursos naturals: ramadera..).
§ Sector Secundari ( transformen, industrials: Procés productiu.: fabrica tèxtil).
§ Sector Terciari (serveis empreses comercials (venda articles, banc, clínica, súper...)
o Segons Mida:
§ Diversos criteris per classificar: criteri econòmic (volum facturació), criteri tècnic (nivell tecnològic, innovació capital), criteri patrimonial(bens drets i obligacions que te), criteri organitzatiu (nombre treballadors empresa i organització d’ells).
Dimensió | Nr. Treballadors | Volum facturació anual | Total Actiu |
Micro empreses | 0-9 | = o – de 2 milions € | = o inferior a 2 m.€ |
Petita empresa | 10-49 | = o – de 10 milions € | = o inferior a 10 m.€ |
Mitjana empresa | 50-249 | = o – de 50 milions € | Fins a 43 milions € |
Empresa gran | Més de 250 | Més de 50 milions € | Més de 43 milions € |
o Segons Propietat del capital
§ Privada ( propietat de persones físiques o jurídiques particulars (Danone,bar, Seat)
§ Pública (propietat de l’estat o entitat de caràcter públic (Renfe, TVE..)
§ Mixta (propietat compartida entre estat i particulars (majoria de l’estat).
o Segons Estructura Jurídica
§ Individual ( un sol propietari; l’empresari ha posat tot el capital) (Petita botiga pa).
§ Socis o Societària ( té un o més propietaris; patrimoni comú cadascú aporta capital (BBVA, IBM...)
No hay comentarios:
Publicar un comentario